وبلاگ اپس  ای ار
وبلاگ اپس  ای ار

وبلاگ اپس ای ار

مبانی کارآفرینی


یکی از کارآفرینان بزرگ می­گوید: «در سن چهل سالگی ورشکست شدم. همسرم از من طلاق گرفت و در دادگاه آخرین سه هزار دلاری را که در جیبم بود به همسر سابقم دادم. از دادگاه بیرون آمدم و بر روی یکی از نیمکتهای پارکی که همان نزدیکی بود، نشستم. من بودم و لباسهای تنم و کیف دستی کوچکی که شناسنامه­ ام در آن بود. نه خانه­ ای، نه جایی و نه حتی کسی که به آن تکیه کنم. حتی یک دلار پول هم در جیبم نماده بود. همه چیز را از دست داده بودم و به معنای واقعی کلمه "مفلس" شده بودم. در پارک نشسته بودم و با احساس پوچی وحشتناکی به درختان و ساختمانهای اطراف نگاه می­کردم. امروز، سیزده سال پس از آن زمان، من بازهم پولدارم و منتظر اتومبیل سفارشی گران قیمتم هستم تا از آلمان برسد! چراکه افکارم با (کارآفرینی) گره خورده­ اند.»

برخی بر این باورند که کارآفرینی قبل از آنکه عمل به کاری باشد، اندیشه­ ی کارآفرینی است. به این معنی که فرد کارآفرین هرگز به شکست نمی­ اندیشد و اگر به مشکلی برخورد کند تنها به رفع آن فکر خواهد کرد. درواقع چیزی به عنوان "شکست" برای وی وجود ندارد بلکه همه چیز تنها "تجربه" است.

کارآفرینان دارای خصوصیات ویژه­ای هستند که آنها را به جلو می­ راند. آنان همواره در پی تغییرند،. خلاقیت جزء جدا نشدنی زندگی آنان است. شکـست را نمی ­پذیرند. بسیار سخت­کوشند و البته هوشمندانه کار می­کنند. برای هر کاری برنامه­ ریزی می­ کنند و آنرا می­ نویسند. سرمایه­ داران را جذب می­ کنند و می­ دانند که چگونه از وامها استفاده کنند تا هم آنرا با سودش پس دهند و هم سود کلانی را به جیب خود و دیگران واریز کنند. دائم به دنبال طرحها و کارهای خلاقانه ­ی جدید می­ گردند. هیجان زیادی برای موفق شدن در کار دارند و از پا نمی­ نشینند. وقتی مشکلی را می­ بینند و یا طرحی بزرگ به دستشان می­رسد، با هیجان به خود می­گویند: «آخ جان! یه جدول کلمات با حال! بیا حلش کنیم. یه مدت سرمون با این گرمه و کلی موفقیت توی راهه!»

 

کارآفرینان خوش­ اندام هستند! خوش­ زبانند و همیشه رابطه خوبی با دیگران دارند. در زندگی شخصی موفقند. آنها ورزش می­ کنند و اندام و سلامتی خود را حفظ می­ کنند. فروشندگان قابل توجهی­ اند. زبان بدن را بخوبی می­دانند. دوستان زیادی دارند و دائم از دیگران و متخصصین سوال می­ کنند و کمک می­ گیرند. اجتماعی هستند و خجالتی بودن و گوشه­ گیری و افسردگی در زندگی آنان جایی ندارد. از شنیدن هر طرح جدیدی لذت می­ برند و با هیجان به آن گوش می­ کنند. در هر کاری که باشند، دوست ندارند یک عمل را دائم تکرار کنند. روزمرگی برای آنها بدترین درد است. دائم آباد می­ کنند، می­ سازند، خدمات جدیدی را ارائه می ­دهند و نو می­ شوند!

کارآفرینان کلی لباس دارند! آنها تیپ تکراری نمی­ زنند! کفش تکراری به پا نمی­ کنند. رنگ لباسشان همیشه تغییر می­کند و همواره جذابند! جذابیت آنها فقط تیپ و فیگور نیست. زبان آنها اغلب جذاب­تر از لباسشان است گرچه به تَر و تمیز بودن هم اهمیت زیادی می­دهند. شنوندگان بسیار قابلی هستند و صبر و حوصله­ ی فراوانی در گوش سپردن به افراد دارند. همیشه خوش ­اخلاقند حتی اگر شرایط بر وفق مرادشان نباشد. چراکه ضمیر ناخودآگاهشان به آنها می­گوید: «شرایط را تغییر بده، همین!» هیچ کاری برایشان سخت و طاقت ­فرسا نیست و باعث بداخلاقی­شان نمی­ شود. کارهای بزرگ را به قطعات کوچکتر تقسیم می­ کنند و سپس طبق یک برنامه­ ی زمان­بندی شده آنها را یک­ به­ یک انجام می­ دهند.

کارآفرینان با صداقت پیش می­روند. درستکاری بخشی از جلب اعتماد و ایجاد روابط دوستانه­ ی آنان است و البته با همین روابط خوب، کار خود را پیش می­ برند. پول دیگران را به موقع پرداخت می­ کنند و کار را سر وقت انجام می­ دهند. با آدمهای تنبل و بدقول کار نمی­ کنند! سرشان برود، قولشان نمی­ رود! قدر داشته­ هایشان را می­ دانند و مهمترین دارایی آنها روابط نزدیکشان با افراد مهم است و جلب اعتماد آنها.

منتظر دیگران نمی­ مانند! این یکی از ویژگی­های حیاتی برای کارآفرینی است. آنها منتظر فردا نمی­ نشینند بلکه همین امروز شروع می ­کنند زیرا برای فردا برنامه ­های دیگری دارند. اگر کسی با آنها همراهی نکند، کس دیگری را پیدا می ­کنند تا کار را به پیش ببرند. حس رهبری دارند و می­خواهند کنترل همه چیز را بدست داشته باشند. هیچگاه نمی­ گویند: «حالا ببینیم چی میشه!» آنها آنچه را که می­ خواهند بشود، انجام می­دهند! منفی­ نگر نیستند، به عبارت بهتر، مثبت­ نگر هستند! برای ورزش کردن و سالم بودن، منتظر علائم بیماری نمی­ مانند! دائم قُر نمی­ زنند و شکایت نمی­ کنند. اگر جایی تاریک باشد، شمع روشن می­ کنند و منتظر نمی­ شوند تا دیگری شمع را روشن کند! تغییرات را پیش از آنکه به وقوع بپیوندند، بو می­کشند! و البته خود را با آن وفق می­دهند یا فکری برای استفاده از این تغییرات می­کنند.

همیشه هدف دارند و معمولاً به کم راضی نمی­ شوند. بنابراین اهدافشان را بزرگ انتخاب می­کنند. آنقدر بزرگ که از دید آدمهای تنبل غیر ممکن و حتی احمقانه بنظر می­رسد ولی از دید کارآفرینان، هیجان­انگیز است و به زندگی آنان معنا می­ بخشد. همینطور که در کارشان موفق می­ شوند، اهدافشان هم بزرگتر می­شود. یک روز به خود می­ آیند و می­ بینند که همه از آنها انتظار رهبری دارند!

آنها با کسی نمی­ جنگند! با روزگار دست و پنجه نرم نمی­ کنند! بلــکه سوار روزگار می­ شـوند! دیگران را با خود همراه می ­کنند. هرگز تلاش نمی­ کنند تا جلوی موج را بگیرند بلکه موج ­سواری می­ کنند و از آن لذت می­برند و با هر حرکت، فریادی از سر شــوق و هیجان سر می­ دهند، نه اینکه اخمـهایشان در هـم برود که: «اَه... خیـس شدم!» مهارتهای اجتمـاعی و زندگـی را خیلی خوب بلـدند و اگر کـاری را بلد نباشند، تلاش می­ کنند تا یاد ­بگیرند.

به دنبال کاری می­ روند که دوست دارند. کاری که برایشان هیجان بیاورد، ذهنشان را پُر کند و باعث شود که صبح زود بیدار شوند. راجع به آن تحقیق می­ کنند، سوال می­ کنند و یادداشت برمی­ دارند. به خاطرش تا آنسوی مرزهای ناکجاآباد هم می ­روند!

... و البته همیشه پولدارند! اتومبیل لوکس سوار می ­شوند. آن را تزئین می­ کنند و کلی چراغ و وسایل زینتی به آن می­ بندند. خانه ­شان لوکس و گرانقیمت است. همیشه دکوراسیون شیک و چشم­گیری را انتخاب می­ کنند. ساعت لوکس به دست دارند و همیشه به دنبال ماجراجویی و سفر هستند. به وسایلشان دل نمی­ بندند! خیلی راحت آنها را عوض می­ کنند و نو را جایگزین می­ کنند. خیلی راحت راجع به پول حرف می­ زنند، انگار که یک لیوان آب درخواست کرده باشند! مبالغ کم یا زیاد، فرقی ندارد. پول، پول است. درآمدشان را می ­نویسند و هزینه­ ها را از آن کم می­ کنند. به همین راحتی! چیز عجیب و خجالت­ آوری نیست! راحت­ تر از آنچه که فکرش را می­ کنید، به شما می­گویند: «تا وقتی از کاری پول بدست نیاید، کار با موفقیت انجام نشده است.» اگر به کسی پول قرض دهند، راحت هم آنرا طلب می ­کنند.

خلاصه اینکه کارآفرینی در ابتدا روحیه و الگوی ذهنی کارآفرینی می­ خواهد. آنچه که در بالا عرض کردم در واقع بسیار ابتدایی و ناقص است. کارآفرینی دریایی است بی­کران! تمامی ندارد و شاید بخشی از جذابیتش هم همین باشد. همیشه یک طرح نو وجود دارد. از ساختن یک پاکت نامه ­ی فانتزی خوشگل با نقاشی دل تیر خورده برای جوانان تازه عاشق شده گرفته تا طرح یک سفینه ­ی فضایی جدید که می­تواند در فضا پشتک­- وارو هم بزند!

آنچه در این مقاله خواهید دید اصول کلی کارآفرینی است که در ادارات مربوطه­ ی ایالات متحده به ثبت رسیده و مقاله­ ای تحقیقاتی است. لازم به ذکر است که برای بدست آوردن مهارتهایی مانند حسابداری، قدرت بیان، تأثیر گذاری بر روی افراد، ورزش و تناسب اندام، مهارتهای فروش و دیگر مهارتهای لازم، کتابهای متنوعی وجود دارد که دوستان می­ توانند با تهیه ­ی آنان و اجرای گام­ به­ گام موارد مندرج، به مرور تبدیل به یک کارآفرین تمام­ عیار شوند و البته پولدار و موفق.

به امید موفقیت های روزافزون برای شما دوستان

فرشاد قدیری

 

 

خرید و دانلود محصول

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.